- Της Μαργαριτας Πουρναρα, Η Καθημερινή, 4/6/2013
Λένε πως η τέχνη δεν είναι σαν τη δημοσιογραφία, που οφείλει να συγχρονίζεται με τα τεκταινόμενα. Από τότε που ξεκίνησε η κρίση στην Ελλάδα, όλοι περίμεναν πότε θα υπάρξει αντανάκλαση στην εικαστική παραγωγή. Η φετινή μας συμμετοχή στην 55η Μπιενάλε της Βενετίας, τη διοργάνωση με τη μεγαλύτερη διεθνή επιρροή, κέρδισε τις εντυπώσεις όχι μόνο διότι ο Στέφανος Τσιβόπουλος εστίασε το βλέμμα του στο συγκεκριμένο θέμα, αλλά διότι κατάφερε να κάνει μια παρέμβαση που ξεπερνά τον χωροχρόνο της Αθήνας του 2013. Η εγκατάστασή του «Ιστορία Μηδέν» με τρία βίντεο που έχουν αλληλοδιαπλεκόμενη αφήγηση για το ζήτημα του χρήματος, κέρδισε θετικά σχόλια σε πληθώρα δημοσιευμάτων στον ξένο Τύπο. Σταχυολογούμε: «Μια ιδιοφυής ματιά πάνω στην εποχή της ύφεσης από κάποιον που ξέρει τα πράγματα από μέσα. Αιχμηρή και διεισδυτική προσέγγιση στην ελληνική εθνική ψυχολογία», λέει ο βρετανικός Independent. H Corriere de la Serra σε εκτενές άρθρο της μιλά για τις πολιτικές αποχρώσεις της δουλειάς του Ελληνα εικαστικού που γεννήθηκε στην Πράγα, σπούδασε στην Ολλανδία και περνά αρκετό καιρό σε πολλές ξένες πόλεις.
Ο Τσιβόπουλος σε μια μεγάλη συνέντευξή του στο Art Review υπογραμμίζει πως γνωρίζει ότι οι προβολείς είναι στραμμένοι στην Ελλάδα και τη συμμετοχή μας, αλλά ξεκαθαρίζει ότι οι θεατές μπορεί να αναζητούν τις απαντήσεις για την ελληνική κρίση στο λάθος μέρος. «Στην Ιστορία Μηδέν εξετάζω περισσότερο πώς υπάρχουν αλυσιδωτές αντιδράσεις στις πράξεις των ανθρώπων, πώς διασυνδέεται η μία με την άλλη. Η πρόκληση ήταν να κάνω ένα καινούριο έργο όχι για την ελληνική κρίση, αλλά για το τι είναι κρίση, πώς γεννιέται, πώς μπορούμε να αντισταθούμε μέσα από μια διαφορετική θέαση στα πράγματα». Αναφορές γίνονται και στο γεγονός ότι η Ελλάδα που υποφέρει, κατάφερε να μη μειώσει τον προϋπολογισμό για τη συμμετοχή μας, που ανήλθε φέτος σε 350.000 ευρώ, 250.000 εκ των οποίων καταβάλλει το κράτος.
Μνεία στην Κύπρο
Η έκθεση που εγκαινιάστηκε την 1η Ιουνίου ξεκίνησε με μία βράβευση- έκπληξη της Αγκόλας, που παίρνει μέρος για πρώτη φορά στην Μπιενάλε. Το χρυσό λιοντάρι καλύτερου καλλιτέχνη απονεμήθηκε στον Βρετανό Τίνο Σεγκάλ, του οποίου έργα έχουμε δει στο Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ, το ασημένιο, νέου καλλιτέχνη, στη Γαλλίδα Καμίλ Ανρό, ενώ με εύφημες μνείες έφυγαν τα εθνικά περίπτερα της Ιαπωνίας και η «συγκατοίκηση» Λιθουανίας - Κύπρου.
No comments:
Post a Comment