[Λεπτομέρεια από τον πίνακα του Πικάσο που εκλάπη από την Εθνική Πινακοθήκη]
- Τρεις οι ύποπτοι - Ειδικές μέθοδοι έρευνας και το περιστατικό της Κέρκυρας
Οι αστυνομικοί που ερευνούν την υπόθεση εξετάζουν την εμπλοκή στην κλοπή των πινάκων τριών σεσημασμένων διαρρηκτών για τους οποίους υπήρχαν ενδείξεις συμμετοχής και σε άλλες διαρρήξεις σε κατοικίες ή γκαλερί με στόχους πίνακες μικρότερης αξίας.
Οι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ πιστεύουν ότι οι τρεις κλεμμένοι πίνακες των Πικάσο, Μοντριάνκαι Κάτσια βρίσκονται σε κάποια κρυψώνα και δεν έχουν παραδοθεί σε αυτόν που παρήγγειλε την κλοπή.
Η έρευνα εστιάζεται σε περίπου 40 πρόσωπα που σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΛΑΣ έχουν συσχετισθεί την τελευταία τριετία με λαθρεμπόριο έργων τέχνης.
Παράλληλα εξετάζονται πρόσφατες καταγραφές της ΕΥΠ με συνομιλίες ανθρώπων της νύχτας, όπου γίνεται λόγος για σχέδια αρπαγής πινάκων και ακούγονται να αναζητούν κλεπταποδόχους.
Οπως αναφέρουν οι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ, «έχουμε δημιουργήσει πλέον μια σαφή εικόνα για τον τρόπο που έγινε η αρπαγή των πινάκων. Ο δράστης που φαίνεται στις κάμερες να φοράει σκούφο έσπασε με μάλλον ερασιτεχνικό τρόπο τζάμι της Εθνικής Πινακοθήκης και όρμησε στον χώρο όπου φυλάσσονταν οι τρεις πίνακες. Υστερα κάθισε στα σκαλοπάτια που οδηγούσαν στο υπόγειο του κτιρίου και προσπάθησε με ένα μαχαίρι να αφαιρέσει τα κάδρα. Μόλις έγινε αντιληπτός από τον φύλακα προσπάθησε να διαφύγει και του έπεσε ένας πίνακας του Μοντριάν. Η κίνησή του ήταν μάλλον σπασμωδική. Αν δεν ήταν ελλιπέστατα τα μέτρα ασφαλείας μάλλον ο συγκεκριμένος διαρρήκτης δεν θα είχε επιτύχει τον στόχο του».
Μέχρι στιγμής από τα Εγκληματολογικά Εργαστήρια δεν έχει προκύψει, πάντως, οτιδήποτε σημαντικό που να προσδιορίζει την ταυτότητα των δραστών, αναφέρουν οι ίδιοι αξιωματικοί, ενώ ελάχιστα είναι και τα εκμεταλλεύσιμα στοιχεία από τις κάμερες.
Οι τρεις ποινικοί
Με βάση αυτά τα στοιχεία το ενδιαφέρον των αξιωματικών της ΕΛΑΣ εστιάζεται σε τρεις έλληνες ποινικούς για τους οποίους υπήρχαν και παλαιότερα ενδείξεις ότι προχωρούν σε διαρρήξεις «ειδικού τύπου» με στόχο πίνακες ή άλλα έργα τέχνης ύστερα από παραγγελίες.
Ειδικότερο ενδιαφέρον φέρεται να υπάρχει για έναν 35χρονο που δείχνει να έχει τη μεγαλύτερη «εμπειρία» σε τέτοιου είδους ενέργειες, έτσι λοιπόν έχουν ήδη ξεκινήσει παρακολουθήσεις ή προσεγγίσεις υπόπτων, ενώ ήδη έχει ενεργοποιηθεί το σύστημα υποκλοπών της ΕΥΠ.
Οι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ που ερευνούν την υπόθεση αφήνουν σε «πληροφοριοδότες» τους και γενικότερα στο σύστημα εμπορίας έργων τέχνης να καταλάβουν ότι θα καταβληθούν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για στοιχεία σχετικά με την ταυτότητα των δραστών και την τύχη των πινάκων.
Με αυτόν τον τρόπο ελπίζουν ότι μπορεί να ανακτήσουν ευκολότερα τους πίνακες σε περίπτωση που η αρπαγή τους έγινε χωρίς ειδική παραγγελία από κάποιον έλληνα ή ξένο συλλέκτη έργων τέχνης.
Η κλοπή του Γιαλλινά
Τα στελέχη της ΕΛΑΣ επανεξετάζουν κάποιες σχετικά πρόσφατες υποθέσεις αρπαγής πινάκων από ιδιωτικούς χώρους οι οποίες παραμένουν ανεξιχνίαστες.
Μία από αυτές είναι η κλοπή τον Σεπτέμβριο του 2010 μεγάλου αριθμού πινάκων ζωγραφικής του κερκυραίου ζωγράφου Αγγελου Γιαλλινά από το σπίτι του, το οποίο έχει μετατραπεί σε πινακοθήκη, στο κέντρο της Κέρκυρας.
Οπως ανέφεραν υψηλόβαθμοι αστυνομικοί «περίπου ενάμιση χρόνο μετά από αυτή την κλοπή δεν έχει βρεθεί ούτε ένας εξ αυτών των πινάκων, ενώ δεν υπάρχει και κανένα στοιχείο για την ταυτότητα των δραστών».
Παράλληλα δεν έχουν εξιχνιαστεί περίπου δέκα ακόμη σημαντικές αρπαγές πινάκων τα τελευταία χρόνια, από σπίτια σε διάφορες περιοχές της Αττικής, με διαρρήκτες που έδρασαν στοχευμένα.
Αξιωματικοί της Ασφάλειας Αττικής σημειώνουν ότι έχουν στη διάθεσή τους μια λίστα πολλών ατόμων που φέρεται να εμπλέκονται σε λαθραία διακίνηση έργων τέχνης και να διατηρούν επαφές με αντίστοιχα κυκλώματα στο εξωτερικό.
Τα στοιχεία αυτά έχουν συγκεντρωθεί από πολυετείς έρευνες για παρόμοια περιστατικά. Οι αστυνομικοί προσπαθούν να παρεισφρήσουν σε αυτό το κλειστό «κλαμπ» και να αντλήσουν σημαντικές πληροφορίες για την οργάνωση της κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη, ενώ εκφράζουν την ελπίδα ότι σύντομα θα υπάρξουν εξελίξεις.
No comments:
Post a Comment