Τούτη η έκθεση στο Μουσείο Μαγιόλ του Παρισιού για τις φρίκες και τα φρικιαστικά αποτελέσματα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όπως την έχουν καταγράψει σπουδαίοι καλλιτέχνες του γερμανικού μεσοπολεμικού εξπρεσιονισμού, ελκύει πλήθος Γάλλων επισκεπτών. Τούτων ίσως οι πρόγονοι να είχαν βρεθεί στα μέτωπα και τα χαρακώματα εκείνου του πολέμου.
Το θέμα «Γερμανία, τα μαύρα χρόνια», ίσως να μην είχε τόσο μεγάλο αντίκτυπο στο Βερολίνο ή τη Δρέσδη, στο Παρίσι, όμως μπορεί ακόμη να καταπλήσσει και να σοκάρει. Τούτο οφείλεται εν μέρει και στην αντίθεση μεταξύ του σκοτεινού δράματος της έκθεσης αυτής του ευφρόσυνου κόσμου της μόνιμης συλλογής του μουσείου αυτού, που στεγάζει τις παχουλές υγιείς γυναίκες, που δημιούργησε ο γλύπτης Αριστίντ Μαγιόλ, σύγχρονος των Γερμανών εξπρεσιονιστών. Πολλά τα μηνύματα που εκπέμπει η έκθεση, το ισχυρότερο όμως είναι, όπως γράφει ο «Εκόνομιστ», το πόσο καινούργιο είδος πολέμου ήταν η σύγκρουση εκείνη, η οποία έμεινε για πολύ καιρό γνωστή ως «ο Μεγάλος Πόλεμος». Δεν υπάρχουν εδώ εκείνες οι πανοραμικές απόψεις των ναπολεόντειων εκστρατειών, όπως τις ξέρουμε από τον Νταβίντ… [The Economist, Η Καθημερινή, 18/1/2008].
No comments:
Post a Comment