Ο Πιερ Πολ Πιζέ [Pierre Paul Puget, Μασσαλία, 16 Οκτωβρίου 1620 – 2 Δεκεμβρίου 1694] ήταν Γάλλος γλύπτης, ζωγράφος και αρχιτέκτονας, εκπρόσωπος του γαλλικού μπαρόκ κατά τον 17ο αιώνα. Σε ηλικία 17 ετών έφυγε για την Ιταλία, όπου υπήρξε μαθητής του Πιέτρο ντα Κορτόνα (1596 – 1669). Επιστρέφοντας στη Γαλλία, εγκαταστάθηκε στην Τουλόν, όπου λάξευσε για τον εξώστη του δημαρχείου της πόλης τους περίφημους «Άτλαντες» (1655), χρησιμοποιώντας ως μοντέλα αχθοφόρους του λιμανιού.
Επί μια δεκαετία ήταν εγκαταστημένος στη Γένουα, διακοσμώντας ανάκτορα και εκκλησίες σε τεχνοτροπία μπαρόκ. Το μπαρόκ ύφος των έργων του τον έκανε σχεδόν ανεπιθύμητο στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Παρισιού, όπου προτιμούνταν πιο πολύ τα κλασικίζοντα έργα. Το 1667, ο Πιζέ πρότεινε και φιλοτέχνησε για το βασιλιά Λουδοβίκο ΙΔ΄ δύο περίφημα μαρμάρινα συμπλέγματα, τον «Μίλωνα τον Κροτωνιάτη» και τον «Περσέα που απελευθερώνει την Ανδρομέδα», που τοποθετήθηκαν στο πάρκο των Βερσαλλιών και σήμερα βρίσκονται στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι. Ο Πιζέ φιλοτέχνησε επίσης τα δύο ανάγλυφα «Αλέξανδρος και Διογένης της Σινώπης» (1684, Μουσείο του Λούβρου) και τον «Άγιο Κάρολο Μπορομέο προσευχόμενο για να σταματήσει η πανώλης του Μιλάνου» (1694, Μουσείο Καλών Τεχνών της Μασσαλίας).
Πιερ Πιζέ : «Περσέας και Ανδρομέδα», Μουσείο του Λούβρου.
Ως ζωγράφος, ο Πιζέ άφησε πίνακες ζωγραφικής: «Αυτοπροσωπογραφία» και «Ευαγγελισμός» (Αιξ-αν-Προβάνς), «Βάπτιση του Κλόβις» και «Βάπτιση του Κωνσταντίνου» (1652, Μασσαλία). Ο Πιζέ, ως αρχιτέκτονας, ανήγειρε στη Μασσαλία το παρεκκλήσιο του Νοσοκομείου της Ευσπλαχνίας (Charité).
Πηγές
- Χέρμπερντ Ρηντ : «Λεξικό Εικαστικών Τεχνών», λήμμα «Πυζέ, Πιερ», σελ. 276, Εκδόσεις ΥΠΟΔΟΜΗ Ε.Π.Ε., Αθήνα, 1986.
- Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος-Λαρούς-Μπριτάνικα, λήμμα «Πυζέ, Πιερ», τόμος 51, σελ. 129 – 130, Εκδόσεις Πάπυρος, 1996
No comments:
Post a Comment