Sunday, September 21, 2014

Μια ιστορική γκαλερί κάνει... «like»

Αριστερά, φωτογραφία του Φαίδωνα Παπαμιχαήλ. Μία από τις συμμετοχές στην έκθεση «Ινσταντανέ». Δεξιά, Νίκος Αλιάγας. 

Ας ξεκινήσουμε με ορισμένους αριθμούς: 200 περίπου εκατομμύρια άνθρωποι είναι μέχρι σήμερα χρήστες, 60 εκατομμύρια φωτογραφίες ανεβαίνουν κάθε μέρα, 20 δισ. φωτογραφίες έχουν ανέβει από τον Οκτώβριο του 2010, 1,2 δισ. είναι τα καθημερινά «like». Το Instagram, η φωτογραφική εφαρμογή που επινόησε ο 30χρονος πολυεκατομμυριούχος σήμερα Αμερικανός Κέβιν Σίστρομ, έχει μπει στη ζωή μας με μεγάλη φόρα.


Το Instagram προσφέρει τη δυνατότητα για μια οπτικοποιημένη αφήγηση σε πραγματικό χρόνο που γίνεται πολύ εύκολα από ένα «έξυπνο» κινητό. Είναι μια εφαρμογή εξαιρετικά ελκυστική όπως φανερώνει και η δημοφιλία της. Τη χρησιμοποιούν άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, ανάμεσά τους ο Μπαράκ Ομπάμα που την αξιοποίησε στην προεκλογική εκστρατεία για την επανεκλογή του αλλά και η διάσημη τηλεπερσόνα και μοντέλο Κιμ Καρντάσιαν, η οποία δημοσιοποίησε φωτογραφίες από τον γάμο της -και κατέχει μάλιστα τον τίτλο του Instagramer με τα πιο πολλά «like» (2,4 εκατ.).

Σε λίγες μέρες ένας ιστορικός χώρος τέχνης, η γκαλερί Ζουμπουλάκη, κάνει «like» στο Instragram και με την έκθεση «Ινσταντανέ» υποδέχεται τα social media. Είναι μια ιδέα της Δάφνης Ζουμπουλάκη και ξεκίνησε από την παρατήρηση των οnline φωτογραφικών ημερολογίων που αναρτούσαν οι φίλοι της αλλά και χρήστες που ακολουθεί στο Instagram.

«Αρχίζεις και παρατηρείς τα πράγματα με άλλο μάτι», εξηγεί. «Διακρίνεις ποιοτικές εικόνες ανάμεσα στις αμέτρητες καθημερινές αναρτήσεις. Ετσι σκέφτηκα ότι θα μπορούσαμε να επιλέξουμε αυτές τις φωτογραφίες που εμείς ξεχωρίζουμε και να κάνουμε μια έκθεση. Ημασταν μια μικρή παρέα που αντάλλαξε πληροφορίες, υπέδειξε εικόνες και κατέληξε στο υλικό που θα δείτε στην γκαλερί».

Στο «Ινσταντανέ» θα παρουσιαστούν εικόνες από τους: Νίκο Αλιάγα, Σταμάτη Αθανάσουλα, Νίκο Βατόπουλο, Μαρίνα Βερνίκου, Μαρία Γιαννά, Θοδωρή Ζουμπουλάκη, Τατιάνα Καραπαναγιώτη, Βασίλη Μαραγκό, Δωροθέα Μερκούρη, Βένια Μπεχράκη, Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, Βαγγέλη Πατεράκη, Δανάη Στράτου, Μανούσο Χαλκιαδάκη. «Οπως βλέπετε υπάρχουν πολύ καλοί επαγγελματίες όπως ο Φαίδων Παπαμιχαήλ αλλά και ερασιτέχνες της φωτογραφίας με εξαιρετικό βλέμμα», σημειώνει η Δάφνη Ζουμπουλάκη.

Μια φωτογραφία στο Instagram μπορεί να έχει ένα δημοφιλές θέμα, μπορεί να μεταφέρει μια ενδιαφέρουσα πληροφορία, μπορεί να είναι εντυπωσιακή. Κατά πόσο, όμως, αποτελεί καλλιτεχνικό έργο; «Ακόμα και σε μια τεράστια δεξαμενή φωτογραφιών κάπου θα σταθείς. Κάτι θα ξεχωρίσει και θα σε κάνει να κολλήσεις. Πρέπει να συνηθίσουμε το γεγονός ότι ζούμε στην εποχή του κατακλυσμού των εικόνων και να δεχτούμε την ευκολία της ανάρτησης. Απλώς χρειάζεται να φιλτράρουμε τα καλά και τα κακά. Αλλά το ίδιο δεν συμβαίνει και με όλες αυτές τις γκαλερί και τις εκθέσεις που επισκεπτόμαστε; Κι εκεί δεν πετάμε πράγματα και κρατάμε κάποια άλλα; Νομίζω ότι είναι ακριβώς το ίδιο, σε άλλη κλίμακα».

Η επανάσταση που έχουν φέρει τα smartphones και το Διαδίκτυο, πολλοί υποστηρίζουν ότι θα αλλάξει όχι μόνο τη σχέση μας με τη φωτογραφία αλλά και την αισθητική της εικόνας.

«Ηδη έχει αρχίσει να αλλάζει τη σχέση μας με τη φωτογραφία», λέει η Δάφνη Ζουμπουλάκη. «Να πούμε, όμως, ότι στην Ελλάδα δεν είχαμε ποτέ ιδιαίτερη φωτογραφική κουλτούρα. Στο εξωτερικό υπάρχουν πολύ μεγάλες εκθέσεις, φουάρ αφιερωμένες στη φωτογραφία, ενώ εδώ ο κόσμος δεν είναι πολύ εξοικειωμένος. Και εμπορικά αν το κρίνουμε, η φωτογραφία στην Ελλάδα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση. Ενώ έξω πουλάει πάρα πολύ».

Στην έκθεση θα παρουσιαστούν εννέα φωτογραφίες από κάθε συμμετέχοντα. Επειδή οι αναλύσεις στο Instagram είναι μικρές, θα τυπωθούν σε διάσταση 30x30 και θα καλύπτονται από πλέξιγκλας το οποίο θα δίνει την αίσθηση της οθόνης. Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 25 Σεπτεμβρίου και σίγουρα είναι ένα ενδιαφέρον πείραμα.
​​Γκαλερί Ζουμπουλάκη, πλ. Κολωνακίου 20. Διάρκεια έως τις 18 Οκτωβρίου. Οι φωτογραφίες που θα παρουσιαστούν στην έκθεση θα αναρτηθούν στο Instagram κάτω από κοινά hashtags: #instazoum14, #Ινσταντανέ, #ZoumboulakisGalleries.
Γιούλη Επτακοίλη, Η Καθημερινή, 20/9/2014

No comments: