Ο Κλοντ Μονέ (Claude Oscar Monet, 14 Νοεμβρίου 1840 - 5 Δεκεμβρίου 1926) ήταν Γάλλος ζωγράφος και ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος του ιμπρεσιονισμού. Γεννήθηκε στο Παρίσι, στις 14 Νοεμβρίου του 1840. Ο πατέρας του, ήταν εύπορος έμπορος της εποχής, που διακινούσε προμήθειες πλοίων. Το 1845, η οικογένειά του μετακόμισε στη Χάβρη, που αποτελούσε σημαντικό λιμάνι στις όχθες του Σηκουάνα.
Το 1858 γνωρίστηκε με τον Εζέν Μπουντέν, ο οποίος αποτέλεσε έναν από τους πρώτους δασκάλους του Μονέ και τον ενθάρρυνε να ζωγραφίσει την ύπαιθρο, σύνηθες θέμα για ζωγράφους εκείνης της περιόδου. Τον επόμενο χρόνο εγκαταστάθηκε στο Παρίσι όπου συνέχισε τις σπουδές του στην Ελβετική Ακαδημία (Académie Suisse) και ήρθε σε επαφή με έργα σημαντικών ζωγράφων επισκεπτόμενος το Μουσείο του Λούβρου. Παράλληλα, γνώρισε τον Καμίλ Πισαρό και τον Γκυστάβ Κουρμπέ. Την περίοδο 1860-1862, επιστρατεύτηκε και ταξίδευσε στην Αλγερία. Λόγω προβλήματος της υγείας του, απολύθηκε από το στρατό περίπου το 1862, ενώ σημαντικό ρόλο σε αυτό φαίνεται πως διαδραμάτισε και η θεία του, η οποία μάλιστα υποχρέωσε τον Μονέ να παρακολουθήσει μαθήματα ζωγραφικής σε κάποιο πανεπιστήμιο. Ο ίδιος ο Μονέ, απέφυγε να την εγγραφή, ωστόσο παρακολούθησε μαθήματα, για περίπου δύο χρόνια, στο ατελιέ του Σαρλ Γκλαιρ (Charles Gleyre), όπου συνδέθηκε φιλικά και με τους Ρενουάρ, Μπαζίλ και Άλφρεντ Σίσλευ. Πέρα από τη φιλία που αναπτύχθηκε μεταξύ τους, μοιράζονταν κοινές ιδέες για τη ζωγραφική, οι οποίες αργότερα θα μετουσιώνονταν στο κίνημα του ιμπρεσιονισμού.
Το 1870 νυμφεύτηκε την Καμίλ Ντονσιέ, με την οποία συζούσε και είχαν ήδη ένα γιο, τον Ζαν. Κατά τη διάρκεια του Γαλλο-Πρωσικού πολέμου βρήκε καταφύγιο στο Λονδίνο, προκειμένου να αποφύγει τη στράτευση. Την επόμενη χρονιά επέστρεψε στη Γαλλία και το 1874 συμμετείχε στην πρώτη έκθεση της ομάδας των Ιμπρεσιονιστών στο Παρίσι, με τον πίνακα του Impression, soleil levant (Εντύπωση, ανατέλλων ήλιος). Ο τίτλος του πίνακα του Μονέ ενέπνευσε τον κριτικό τέχνης Λουί Λερουά (Louis Leroy) στη χρήση του όρου Ιμπρεσιονισμός (Impressionism) για πρώτη φορά.
Το 1879 πέθανε η σύζυγός του, αφήνοντάς του δυo παιδιά. Τον Απρίλιο του 1883 μετακόμισε στο Ζιβερνύ (Giverny), ένα χωριό στον ποταμό Επτ, μόλις 65 χλμ μακριά από τη πρωτεύουσα. Εκεί έζησε με την Αλίς Οσεντέ, ερωμένη του από πολλά χρόνια πριν, με την οποία παντρεύτηκαν το 1891.
Στις δεκαετίες του 1880 και του 1890, ο Μονέ ξεκίνησε να ζωγραφίζει σειρές πινάκων, όλων βασισμένων σε ένα κοινό θέμα, το οποίο όμως απέδιδε κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο ή με διαφορετική τεχνοτροπία. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι πίνακες του, που απεικονίζουν τον προσωπικό του κήπο, στην οικία του στο Ζιβερνύ. Το διάστημα 1883-1908, ταξίδεψε στη Μεσόγειο, γεγονός που τον ενέπνευσε για την δημιουργία μιας σειράς τοπίων.
Το 1908 άρχισε να αντιμετωπίζει προβλήματα με την όρασή του δεδομένου ότι έπασχε από καταρράκτη. Τελικά υποβλήθηκε επιτυχώς σε δύο χειρουργικές επεμβάσεις το 1923, γεγονός που του επέτρεψε να συνεχίσει να ζωγραφίζει. Πέθανε τρία χρόνια αργότερα, το 1926, σε ηλικία 86 ετών στο Ζιβερνύ, ως πλούσιος και αναγνωρισμένος ζωγράφος.
Επιλογή έργων
Μια γωνιά του ατελιέ, 1861, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
Το μεγάλο κύμα, 1865, Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο
Πρόγευμα στην Χλόη (αριστερός πίνακας), 1866, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
Πρόγευμα στην Χλόη (δεξιός πίνακας), 1866, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
Εξώστης στην Sainte-Adresse, 1866, Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο
Η πλαζ της Trouville, 1870, Λονδίνο, Εθνική Πινακοθήκη
Impression, soleil levant (Εντύπωση, ανατολή του ήλιου) 1872, Παρίσι, Musée Marmottan
Χωράφι με παπαρούνες, 1873, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
Φθινόπωρο στον Σηκουάνα, Argenteuil, 1873, Ατλάντα, High Museum of Art
Η Madame Monet και ο γιος της ή Γυναίκα με ομπρέλλα, 1875, Ουάσινγκτον, National Gallery of Art
Τα κόκκινα πλοία, Argenteuil, 1875, Παρίσι, Musée de l’Orangerie
Το πάρκο Monceau, 1876, Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο
Η οδός Montorgueil στο Παρίσι. Γιορτή στις 30 Ιουνίου 1878, 1878, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
Ο κήπος του Μονέ στο Vétheuil, 1879, Ουάσινγκτον, National Gallery of Art
Όχθες του Σηκουάνα στο Vétheuil, 1880, Ουάσινγκτον, National Gallery of Art
Ήλιος που δύει στο Étretat, 1883, Νανσύ, Musée des Beaux-Arts
La Gare Saint-Lazare (Ο Σταθμός Saint-Lazare) 1877, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
Οι τέσσερις λεύκες, 1891, Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο
Cathédrale de Rouen, πρόσοψη, με ήλιο, 1892, Ουάσινγκτον, National Gallery of Art
Η λιμνούλα με τα νούφαρα, πράσινη αρμονία, 1898, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
Ο κήπος του καλλιτέχνη στο Giverny, 1900, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
Νούφαρα και ιτιές, καθαρό πρωινό, 1914-1926, Παρίσι, Musée de l’Orangerie
Η Γέφυρα του Charing Cross, 1903, Λυών, Musée des beaux-arts
Η Γέφυρα του Βατερλώ, γκρίζα μέρα, 1903, Ουάσινγκτον, National Gallery of Art
Λονδίνο, το Κοινοβούλιο. Ήλιος μέσα από την ομίχλη, 1904, Παρίσι, Μουσείο Ορσέ
Λουλούδια, Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης
Βιβλιογραφία
- Christoph Heinrich, Claude Monet, Taschen
No comments:
Post a Comment